Menu

WooCommerce den populäraste e-handelsplattform i år

E-handelsplattformen WooCommerce som är gratis och installeras direkt på en webbplats med Wordpress, blev i år världen mest populära e-handelsplattform

woocommerce

I och med den stora uppdateringen av WooCommerce till version 2 och det senaste årens explosionsartade ökning av extra tillägg (plug-ins) har även stora e-handlare att gå över till att använda plattformen för sin e-handel.

WooCommerce blev alltså den största e-handelsplattform i världen i februari i år. plattformen används av 18 procent av alla nätbutiker i världen, detta motsvarar 381 000 webshopar, enligt analysföretaget Built With. Tvåan ligger Ebay Magento som har 10 procent.

Nära på var femte webshop i världen bygger på Wordpress och pluginet WooCommerce, enligt analysföretaget Built With.

Är du van vid Wordpress känner är steget kort med att starta en webshopn och WooCommerce integrerar sig bra med Wordpress.

Som webbyrå tycker vi på DIONIQ om att bygga våra webshopar i WooCommerce. Det finns många kraftfulla och avancerade funktioner som hanteras med enkelhet. Det gillar vi skarpt.

Förbättrad ranking på Google med HTTPS

Google går nu med att HTTPS-krypterade webbplatser kommer premieras i sökträfflistan

SSL-HTTPS-Google

Google har kört tester där de tagit hänsyn till om sajterna har säkra, krypterade anslutningar. De har använt faktorn som rankingsignal och sett positiva resultat. För tillfället är faktorn liten och påverkar mindre än 1% av sökningarna världen över. Effekt är i dagsläget begränsad men bör ses som en tydlig signal från Google.

Läs mer om detta på Google här

Meny som är sticky ger snabbare navigering på webbplatsen

De flesta av oss webdesigners anser att navigationen är en av den mest kritiska delarna på en webbplats. Trots detta är det inte alltid så lätt att använda den eller ha konstant tillgång den. Traditionellt sett brukar användarna få scrolla tillbaka upp till toppen av webbplatsen för att få tillgång till navigationsmenyn.

Om du scrollar denna sida ser du att vår meny (och även vår logotype) i toppen ligger fast och tillgänglig på sin plats hela tiden. Det brukar kallas sticky (klibbig) navigering.

Klibbig navigation

Sticky, eller fast navigering är alltså en navigationsmeny som är låst på plats så att den inte försvinner när användaren scrollar ner på sidan, med andra ord, den är tillgänglig var man än befinner sig på webbplatsen. Detta skulle kunna tillämpas på alla menyer, t.ex. i sidfoten eller på sociala medier knappar, men personligen tycker jag det blir för mycket som ligger fast och kan ses som störande då besökare navigerar sig runt på webbplatsen. Mitt råd är att fokusera på det viktigaste dvs. den primära navigeringen på webbplatsen.

Användbarheten testad

Det har gjorts en studie av två identiskt uppsatta webbplatser där den enda skillnaden var att en av dem hade standardnavigering och den andra en sticky navigering. Fyrtio deltagare fick genomföra fem uppgifter på den första webbplatsen. Därefter ombads de genomföra samma uppgifter på den andra. Ordningen av uppgifterna kastades om mellan användarna för att balansera förtroendefaktorn.

Deltagarna fick ingen information om skillnaderna mellan de två webbplatserna förrän efter testerna. Data analyserades inte förrän testerna slutförts på de båda webbplatserna. Resultaten av studien gav två intressanta slutsatser.

Med en sticky meny blir navigeringen 22% snabbare

Data från studien visade att deltagarna kunde hitta vad de söker snabbare när de inte behöver bläddra tillbaka till toppen av sidan. 22% kanske inte verkar som ett stort antal, men det kan ha gjort en stor inverkan på besökaren. Enligt dessa uppgifter skulle sticky navigering skära ned 36 sekunder av ett fem-minuters besök på en webbplats. Att hålla kvar besökare längre på webbplatsen är bara en fördel om du kan ge en bra användarupplevelse, men att tvinga människor att krångla sig igenom en webbplats lämnar ingen positiv upplevelse och besökaren kanske väljer en av dina konkurrenter nästa gång de söker efter tjänster eller en produkt.

100% föredrog en sticky meny utan att veta varför

Vid slutet av varje session, fick användarna frågan om de märkt någon skillnad mellan de två webbplatserna och deras användargränssnitt. Ingen kunde identifiera någon skillnad, de hade varit fokuserade på att slutföra uppgifterna. Deltagarna fick sedan frågan om någon av webbplatserna kändes lättare att använda. 6 av de 40 deltagarna kände igen skillnad, men av det av de övriga 34 deltagarna kände 100% skillnad och tyckte att webbplatsen med den klibbiga navigering var lättare eller snabbare att använda.

Kommentarer som gjordes av deltagare var till exempel "Jag vet inte på vilket sätt webbplatserna var annorlunda, men jag kände att jag fick spenderar mycket mindre tid åt att klicka med den första." Sådana kommentarer visade fördel för den med klibbig navigering.

Några tips på vägen till en sticky navigering

Undvik IFRAMES

Det finns några viktiga saker att tänka på vid implementation av en sticky meny. Undvik IFRAMES (dela upp webbplatsen i ramar). Detta alternativ skapar ett flertal problem som bla. kompabiliteten mellan webbläsare som hanterar IFRAMES något olika, säkerhetsmässigt och när det gäller sökmotoroptimering.

Använd CSS

Med CSS implementeras en sticky navigation på ett bra sätt och kräver nog minst antal rader kod.

Här är vad som generellt sett behövs för att låsa menyn med CSS:

#navigation {
position: fixed;
z-index: 10;
}

Lycka till

Av Johan Phalén
Grundare av DIONIQ webdevelopment

Bredare och plattare hemsidor

Med en mobilanpassad (responsiv) webbplats är det möjligt att bygga bredare hemsidor som fyller stora skärmar och samtidigt fungerar bra på små skärmar som på en smartphone. Tidigare var standardbredden på en hemsida 960 pixlar/tum, nu har den ökat till mellan 1000-1200 pixlar/tum. Det finns även exempel på ännu bredare.

Precis som operativsystemen Apples iOS7, Microsoft Windows 8 och Android går den grafiska utformningen av hemsidor mot en mer platt utseende. Skuggor, bubbliga knappar försvinner och ersätts med en mer platt och renare form.

Vi har anammat detta på vår webbplats. Ta gärna en titt.

En föråldrad hemsida skadar ditt företag

Hur står det till med företagets digitala marknadsföringskanaler? Kommer du inte ihåg när ni senast uppdaterade företagets hemsida?

Är webbplatsens design och layout föråldrad och saknar automatisk anpassning för smartphones?

Blir placeringen på Google allt sämre samtidigt som dina konkurrenter rör sig uppåt?

Eftersom ingenting har hänt på hemsidan på länge går det igång varningsklockor hos besökare och ger upphov till en rad frågor:

  • Finns företaget kvar?
  • Använder företaget nya eller gamla metoder i sitt arbete?
  • Är en den övriga informationen på hemsidan relevant?
  • Använder företaget nya eller gamla metoder i sitt arbete?

Det första intrycket är enormt viktigt och den tvekan som uppstår när man möts av "gammal" information är uppenbar.

Det fortfarande väldigt vanligt bland företagare att inte lägga någon större vikt vid hur företaget framstår på nätet.

Dags att fixa webben!

Anta att ni antog en helt ny design och layout för er webbplats. Detta kommer att inge ett större förtroende hos era besökare och befintliga kunder. Ni visar att det händer något på företaget, ert varumärke stärks och med det ökar med största sannolikhet möjligheten till fler affärer.

Så det finns ingen anledning att vänta längre. En en levande webb kan ni uppnå genom att lägga så lite som 10-15 minuter i veckan på att skiva en kort informativ text på er hemsida och något inlägg på företagets Facebook-eller Twittersida.

Tänk långsiktigt och se till att ditt företags webbnärvaro känns levande. Lägg till en bild på nya varor i butiken eller en bild från ert senaste uppdrag, skriv några rader om erbjudanden eller om era varor och tjänster.

Det handlar om att vara mer aktuella än dina konkurrenter och genom att finnas och synas med aktuell information i de medier som dina kunder finns i, så har du bättre förutsättningar att nå nya kunder med hjälp av din hemsida.

Eftersom många idag hittar idag produkter och tjänster via sökmotorer som Google, Bing och Yahoo är det nödvändigt att få en bra grundläggande och riktigt utförd sökmotoropimering av webbplatsen och få med rätt tänk när uppdateringar görs så att texter innehåller relevanta sökord.

Registrera domännamn via Google

Google verkar nu förbereda sig för att kliva in i domännamnsbranschen. På domains.google.com finns en webbplats i beta-version där funktioner som att registrera ett nytt domännamn än så länge är tillgänglig för inbjudna.

De erbjuder bland annat 100 vidarebefordringar av epost-adresser, 100 subdomäner och gratis privata registreringar. Det är alltså möjligt att dölja vem det är som registrerat domännamnet kostnadsfritt.

Domänerna kommer att ligga på samma servrar som Googles övriga produkter och tjänster så risken för tekniska problem måste ses som relativt liten.

Det kommer att vara möjligt att registrera nya domännamn och flytta befintliga via Google Domains då tjänsten släpps för allmänheten. Att domäner som i framtiden administreras av Google skulle få en positiv effekt, som högre placeringar i deras organiska sökträfflista måste anses som osannolik eftersom att Google hela tiden strävar efter att leverera sökresultat av högsta kvalité skulle det bli fel om man fick fördel av administrativa aspekter som till exempel val av registrar.

Nya hack mot äldre Joomla 1.5-siter

Studsar du till en annan sida efter stunds inaktivitet eller slutar länkarna i din meny att fungera? Då kan din webbplats ha blivit utsatt för en hacker attack.

Det är många Joomla 1.5-sajter som råkar ut för detta.

Vi kan lösa problemet tillfälligt genom att rensa bort skadlig kod och säkra upp webbplatsen med diverse åtgärder. Men din webbplats lever farligt eftersom det finns flera kända säkerhetsluckor i Joomla 1.5. Vår rekommendation är att migrera webbplasten till senaste versionen av Joomla.

Etisk Sökmotoroptimering

Arbetar du med ett långsiktigt perspektiv, genom smarta länkaktiviteter kan du få länkar från relevanta sajter arbeta kontinuerligt med ett värdefull och relevant innehåll på din webbplats.

Arbeta etiskt och nå resultat

Etisk sökmotoroptimering handlar om att sätta besökaren i centrum dvs. dina kunder. Det kräver en hel del arbete av innehållet på webbplatsen, men resultatet är mödan värt. En annan positiv effekt av Etisk sökmotoroptimering är att den ger en långsiktig SEO-effekt. När många oroar sig för Googles uppdateringar av sökalgoritmer kan dina kunder istället ofta uppnå starkare positioner. För den som arbetar med Etisk sökmotoroptimering är uppdateringarna inget att oroa sig för. De syftar ju egentligen till att göra internet bättre – och det gillar vi.

Vad tycker Google?

Google stödjer och uppmuntrar till SEO. Google har till och med tagit fram och Google tips om SEO och Google SEO riktlinjer för hur Google tycker att sökmotoroptimering ska gå till. Vi stödjer även Googles försök till att få lite ordning och försöka införa ett etiskt tänkande i en annars ganska luddig bransch. Vi gillar naturligtvis inte allt som Google säger och gör, men följer gärna deras tips, idéer och direktiv – när de bidrar till att göra internet bättre.

Stora risker med Black Hat-SEO (oetisk SEO)

Tyvärr riskerar den som anlitar ett SEO-bolag, som inte arbetar etiskt, att helt enkelt råka illa ut. Genom att till exempel anlita en byrå eller konsult som använder så kallad "Black Hat"-SEO tar man som kund en enormt stor risk. I vår bransch finns flera SEO-bolag som av olika anledningar fått sina kunders webbplatser avstängda och uteslutna från Googles index. Och att bli utesluten från Googles index är så klart ingen önskedröm. Konsekvenserna är förödande – osynlighet i Googles träfflista kan mycket väl leda till minskad försäljning.

Etisk SEO – det enda seriösa alternativet

Genom att forma din webbplats och budskapet att tilltala besökaren, skapas inte bara en bra användarupplevelse. Du får även en nöjdare besökare som lyckas få svar på sina frågor – just genom ett besök på din webbplats. Och en nöjd besökare blir mer sannolikt snart även en kund. Lite som grädden på moset tycker även Google att du är hyvens som gör det så bra för besökaren, så de belönar dig med bättre placeringar – bättre synlighet alltså. Snacka om win-win: Besökaren får en bra upplevelse och svar på tal och du får en korrekt och väl fungerande webbplats, med bättre synlighet.

Och allt detta bara för att du väljer den mest sunda och rimliga metoden för att optimera webbplatsen.

Med andra ord, ta inga onödiga risker, använd dig av Etisk SEO. Hör av dig till oss på DIONIQ så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa dig genom Etisk SEO.

Ring oss: 08-533 328 85 eller maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Är er webbplats tillräckligt Sticky?

Ett växande begrepp inom webbutveckling och sökmotoroptimering är stickiness. De handlar helt enkelt om hur väl anpassad hemsidan är för att besökaren skall bli kvar, engageras och på sikt bli en återkommande kund.

sticky

Tänk Sticky

Ni vill så klart hålla kvar och fängsla era första gången besökare. Gör det med riktigt snygga bilder, fängslande text i korta stycken, i ögonfallande design och mervärde. Se till att det är enkelt att kontakta er genom att alltid ha telefonnummer och ett formulär väl synligt. hänvisa till mer information eller köp med grafiska knappar med färger som sticker ut från den övriga designen på webbplatsen.

Bli kompisar

En "sticky" webbplats skapar en långvarig relation med besökare. De ska vilja vara där och hänga med i er utveckling kring era tjänster och produkter. De ska ha en anledning att besöka webbplatsen för att hålla sig informerad om ny utveckling och kommande evenemang och på så få förtroende för ert varumärke.

Mer tid på webbplatsen

Återkommande besökare kommer att vara väl informerade om era nya produktlanseringar. Använd säljfrämjande åtgärder som tex säsongsbetonade erbjudanden och eventuella förbättringar som gjorts på befintliga produkter.

En "Sticky" webbplats ökar din försäljning

Återkommande besökare blir köpare, och därefter återkommande kunder. När lojalitet är etablerad, har du en databas med måste- köpa besökare.

Social delning

Dela med dig i sociala medier. Människor som imponeras gillar att dela sina erfarenheter med andra. Detta hjälper till att sprida ditt varumärke och dina produkter och stärker dina marknadsföringskampanjer. Du vinner större marknadsandelar genom att nå ut i flera kanaler och kan lättare rekrytera nya kunder genom att tala om att ni finns.

Hur vet jag om besökare stannar kvar på hemsidan?

Använd Google Analytics för att mäta er Bounce rate (avvisningsfrekvens). Det är ett mått inom webbanalys som beskriver andelen besökare som lämnar en webbplats från ingångssidan, en så kallad avvisning eller bounce.

En hög bounce rate betyder att många besökare som kommer in på er hemsida från till exempel en söktjänst som t ex Google eller en annons väljer att lämna dig från samma sida som de kom till, den så kallade landningssidan. De vänder helt enkelt i dörren.

En hög bounce rate kan bero på att besökaren inte tyckte att innehållet var relevant.

En låg bounce rate däremot är i de flesta fall positivt då besökarna efter att ha hamnat på din webbplats väljer att klicka sig vidare och läsa mer.

Att jämföra bounce rate från olika trafikkällor i t ex Google Analytics är bra sätt för dig som vill öka den så kallade konverteringen på din webbplats och se till att användarna alltid hamnar på en sida som är relevant.

Proffsig och välkomnade design

Folk kommer att tolka ditt varumärke beroende på utseendet på din webbplats. En webbplats som känns professionell inger trovärdighet och ökar chanserna att omvandla besökare till köpare. Kom ihåg att dina besökare har begränsad tid att bläddra igenom er webbplats, det finns ju miljontals relaterade webbplatser där ute så gör det så attraktivt det bara är möjligt för att fånga deras uppmärksamhet. Ha din målgrupp i bakhuvudet när du skapar webbplatsen.

Gör det enkelt

Använd länkar för att komma till föregående sida, nästa sida, komma längst upp eller längst ned på sidan. Att bläddra sig igenom din webbplats ska vara enkelt och gå snabbt. Om webbplatsen är krånglig och har en otydlig navigering kommer besökarna att ge upp och lämna den.

Fokusera på att lösa problem och svara på frågor som dina besökare ställer. Människor besöker din webbplats eftersom de letar efter rätt svar och lösningar. Att ha givande samtal är en av de enklaste ingredienserna för att skapa en sticky webbplats.

Stick ut och var annorlunda då du presentera dina produkter

Dina besökare har förmodligen stött på många liknande produkter, där en del inte fungerade. Berätta för dem varför dina produkter är annorlunda.

Ge en testversion eller ett gratisprov av produkten

Låt besökare prova produkten innan beställning. Förtroendet ökar och de kommer även tipsa sina vänner om era produkter. Det finns de som kommer att köpa så fort de inser att du har ett prov , eftersom detta är ett tecken på kvalitet och trovärdighet för ditt varumärke.

Interaktiva webbplatser blir snabbt Sticky

Se till att besökarna har möjlighet att lämna synpunkter. Du vet aldrig, plötsligt lämnar en besökare en kommentar och därefter ramlar det in dussintals svar från andra användare. Se också till att dina sociala dela knappar är väl synliga för snabb och enkel delning av artiklar. Använd enkät frågor och diskussionsforum för att hålla folk underhållna och på plats.

Sammanfattning


Precis som Mormors hembakade bullar, blir er webbplats inte sticky över en natt. Se det som en regelbunden syssla på företaget för att nå framsteg.

Fundera en stund över detta och försök genomföra några saker i taget för att se hur de påverkar din verksamhet till det bättre!

Har du frågor om att göra sticky webbplatser, hör gärna av er.

Tel: 08-533 328 85

Mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Lycka till med arbetet att göra klibbiga webbplatser!

Med vänliga hälsningar

Johan Phalén

DIONIQ webdevelopment

Möt din målgrupp direkt genom en webbkampanj

Genom webben når du en yngre, högre utbildad och bättre betald publik. Med en genomtänkt interaktivitet engageras mottagaren och du får in kontaktuppgifter. När mottagaren gjort något aktivt i förhållande till ditt varumärke, ditt budskap, din tjänst eller din produkt har en relation uppstått.

webbkampanj

Här är checklistan för en lyckad webbkampanj:

  • Vad är målet? Bestäm vad du vill uppnå med webbkampanjen.
  • Vilka du vill nå?
  • Hur ska besökaren aktiveras på kampanjsidan? Tänk till. En aktivitet ska ha en tajt anknytning till produkten, tjänsten eller budskapet.
  • Arbeta med "Action to call" grafiska knappar och länkar med färger som sticker ut från kampanjsidan och trimma konverteringen med få klick till avslut/köp. Se till att mäta alla aktiviteter som länkar och banners.
  • Använder ni även print och TV, hänvisa då till kampanjsajten och tala om vad man kan göra/vinna där.
  • Kombinationen TV och internet är mycket kraftfull då många har datorn och tv:n på samtidigt. Många TV-tittare går gärna in på nätet under reklampauser - utnyttja det.
  • Var lite kaxig också. De udda kampanjerna går utanför de vanliga ramarna och blir oftare en snackis.

En Smart webbkampanj sprider budskapet av sig självt.

Lycka till

Trappa upp effektiviteten med Joomla 3

Många företag sitter idag på äldre versioner av publiceringssystemet Joomla (1.0, 1.5 och 2.5). Vi har hjälpt ett antal företag att migrera sina äldre Joomla hemsidor till nya Joomla 3. De har märkt av förbättringarna och ökat effektiviteten den förenklade administrationen.

Här följer några argument för att börja med Joomla 3:

Förbättra din ranking på Google

Joomla 3 har utvecklat den inbyggda sökmotorsoptimering (SEO) vilket innebär att ni troligen kommer att förbättra er ranking på Google.

Administrera enklare och snabbare

I den senaste versionen av Joomla har man jobbat mycket med att förenkla det dagliga arbetet av innehåll och uppdateringar. Det har gjorts en lång rad förbättringar som underlättar administrationen av hemsidan.

Anpassat för smartphones

Allt fler besöker er hemsida via mobiler och surfplattor. I den senaste versionen är Joomla anpassad för mobila enheter. Med ett administrationsgränsnitt som bygger på Bootstrap-ramverket är Joomla idag det ledande CMS-verktyget när det gäller mobilanpassning med responsive design.

En säkrare hemsida med Joomla 3.2

Säkerhetsaspekten blir allt viktigare och även här har teamet bakom Joomla 3.2 lagt ner ett stort jobb. Säkerhet har förbättrats tack vara säkra lösenord och tvåstegsautentisering. Vi tar säkerheten ännu ett steg längre genom att leverera våra Joomla-hemsidor med ett hårt konfigurerat "Admin-tools" som är den bästa komponenten för att skydda en Joomla hemsida.

Andra förbättringar i Joomla 3.2

Versionshanteringen

I senaste verisonen av Joomla lagras alla ändringar som du gör i innehållet. Detta gör att du enkelt kan återgå till en äldre version av en artikel. En efterlängtad funktion.

Installation av komponenter

Det är nu möjligt att söka och installera tillägg direkt inifrån Joomla. 

Joomla CMS är fri att använda. Därför drabbas din organisation inte av några återkommande licenskostnader.

Lär dig mer om Joomla CMS genom att titta på filmen nedan

Kontakta oss för kostnadsfri konsultation.

- Vi kan Joomla!

DIONIQ webdevelopment

Trendspaning från Californien

Efter en månad i Californien har jag sett en trend som jag inte tror har nått Sverige ännu. Domännamn bestående av flera ord skrivs ut med mellanslag i annonser i tidningar och i reklaminslag på TV. Det blir en högre läsbarhet och människor förväntas förstå att det är en webbadress som gäller eftersom domän-suffixet (.se) ändå hänger kvar i slutändan.

Exempel: scandinaviannutrition.se

Skrivs nu ut: Scandinavian Nutrition.se

Vad tycker du?

Det blir intressant att se vilka som hakar på först i Sverige.

En smidig migrering från Joomla 1.5 till Joomla 2.5 + med J2XML

J2XML 3 är den ultimata lösningen för att importera / exportera innehåll mellan olika versioner av Joomla

Vi använde J2XML då vi uppgraderade Colly verkstadstekniks hemsida från Joomla 1.5 till 2.5. På ett smidigt sätt kunde vi få över struktur och alla sidor till den nya webbplatsen.

Subscribe to this RSS feed